Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Jak wyregulować reflektory ksenonowe, tzw. ksenony?

Jak wyregulować reflektory ksenonowe, tzw. ksenony?

Lampy ksenonowe są montowane w samochodach osobowych od początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Na początku pojawiały się jedynie w autach z najwyższej półki, później można było spotkać je także segmencie premium, a obecnie są montowane nawet do pojazdów kompaktowych. Technologia lamp wyładowczych jest już powoli wypierana przez źródła światła typu LED, wciąż jednak jest tańsza i prezentuje porównywalną efektywność. Jeżeli w Twoim samochodzie zainstalowano oświetlenie tego typu, muszą być w nim obecne także pewne dodatkowe systemy. Są to między innymi wysokociśnieniowe spryskiwacze reflektorów, a także automatyczna regulacja świateł. W poniższym poradniku przedstawimy sposób regulacji lamp ksenonowych, ponieważ jest on o wiele bardziej skomplikowany, niż ma to miejsce w przypadku zwykłych świateł na żarówki halogenowe. Dzieli się on na ustawienie wstępne oraz system dynamicznej korekcji, który aktywny jest w czasie jazdy. Dowiedzmy się więc, jak wygląda prawidłowe ustawienie świateł typu ksenon.

Sposób regulacji świateł ksenonowych

Światła ksenonowe świecą dużo mocniej niż zwyczajne lampy halogenowe. Jedna żarówka jest w stanie emitować nawet 1500 lumenów, podczas gdy tradycyjny halogen osiąga co najwyżej 800 lumenów. Przy tak dużej sile światła lampy muszą być ustawione idealnie, ponieważ w innym przypadku będą całkowicie oślepiać kierowców jadących z przeciwka. Ustawianie świateł ksenonowych odbywa się w dwóch etapach. Pierwszym z nich jest regulacja wstępna, którą wykonuje się na stacji diagnostycznej lub w warsztacie samochodowym, z pomocą specjalnego urządzenia. Ważniejsza jest jednak dynamiczna regulacja reflektorów, która zastępuje ręczny przełącznik z pozycjami od 0 do 4, obecny w praktycznie każdym aucie z lampami halogenowymi. Jest tak dlatego, że przy tak dużej sile światła, jaką oferują ksenony, nie można absolutnie pozwolić sobie na ich zbyt wysokie ustawienie. Stąd obecność systemu, który na bieżąco to kontroluje, wyręczając całkowicie kierowcę. Dzięki temu, gdy np. mamy w pełni załadowany bagażnik, nie musimy pamiętać, by przesunąć pokrętło od ręcznej regulacji. Automatyczna regulacja świateł zrobi to za nas.

Wstępna regulacja reflektorów typu ksenon

Jeśli w Twoim samochodzie lampy świecą w sposób nieprawidłowy, nie będziesz dobrze widział drogi przed pojazdem, a jednocześnie możesz intensywnie oślepiać innych kierowców. Policja może odebrać przy kontroli dowód rejestracyjny przy stwierdzeniu takiej wady, a także nałożyć mandat karny. Nie będziesz miał też możliwości przejścia przeglądu technicznego. Dlatego w razie stwierdzenia nieprawidłowości jak najszybciej powinna zostać przeprowadzana regulacja reflektorów. Jej pierwszy etap to tak zwana regulacja wstępna. Należy przeprowadzić ją na stacji diagnostycznej lub w warsztacie, który dysponuje specjalnym przyrządem do tego celu. Zanim jednak udasz się na wykonanie tej regulacji, dobrze jest wymienić stare żarówki na nowe, by uzyskać lepszą jakość świecenia. W naszym sklepie Autoled24.pl znajdziesz palniki ksenonowe do wszystkich samochodów i typów lamp. Prawidłowe ustawienie świateł wymaga dezaktywacji systemu korekcji automatycznej, co osiąga się za pomocą wyjęcia odpowiedniego bezpiecznika, wciśnięcia stosownej kombinacji klawiszy na desce, bądź poprzez podłączenie pojazdu pod komputer. Następnie diagnosta bądź mechanik, wykorzystując specjalną maszynę oraz śruby ustawcze, przeprowadza wymagane czynności. Regulacja świateł zostaje zakończona w momencie, gdy uda się osiągnąć odpowiednią wysokość linii światła i cienia, podczas gdy auto stoi na równej powierzchni.

Dynamiczna regulacja lamp ksenonowych

Jeśli zastanawiasz się jak ustawić światła w samochodzie w zależności od ilości osób na pokładzie i obciążenia, to podpowiadamy, że w przypadku posiadania lamp typu ksenon lub LED taka korekcja odbywa się automatycznie. W okolicach przednich i tylnych wahaczy znajdują się specjalne czujniki, które badają stopień obciążenia pojazdu (ugięcia zawieszenia). Sygnały wysyłane są do centralki sterującej, która następnie dokonuje odpowiedniej korekty położenia lamp za pomocą specjalnych silniczków. Prawidłowe ustawienie świateł pozostaje więc zachowane w każdej sytuacji, nawet gdy mamy komplet pasażerów na pokładzie i w pełni załadowany bagażnik. Czasami układ dynamicznej regulacji może ulec awarii, wtedy wchodzi w tryb awaryjny, który powoduje, że światła ustawiane są maksymalnie w dół. Powinna też wyświetlić się kontrolka niesprawności na desce rozdzielczej. Możliwe jest kontynuowanie jazdy, jednak zachowując szczególną ostrożność, ponieważ lampy będą świecić znacznie krócej niż zwykle. Zanim więc zaczniesz zastanawiać się, jak ustawić światła tak by oświetlały drogę na odpowiednią odległość, na początku sprawdź, czy system dynamicznej korekcji położenia reflektorów jest w pełni sprawny.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl